Overzicht modellen Fordson |
|
Fordson F |
|
Fordson F Bouwjaren:
1917 t/m 1929 Bijzonderheden: In 1916 verschenen de eerste proto
types onder de X nummers. Kort daarop werd de tractor al geleverd aan de
Ministry of Minutions (MOM) in de UK vanwege de 1e WO. Al deze tractoren,
zo'n 5000 tot 6000, werden in Dearnborn gebouwd en verscheept. Dit zette
de Fordson F direct goed en goedkoop op de markt. De vroege MOM tractoren
zijn te herkennen aan: Geen Fordson op de radiateurkap (latere versies
wel) Oliefilter aan de linker achterzijde van de motor. Latere versies aan
de linker voorzijde. Een sierlijke messing schroefdop om de
radiateurafdekplaat te sluiten. Geen opschrift op de tank. Door kleine
aanpassingen kreeg de tractor zijn uiteidelijke vorm zoals wij de F
kennen. Eerste serie had de ladder radiator tot 1919. In 1919 werd de
productie opgestart in Cork Ierland. Eind 1920 werd de USA productie
verplaatst naar Rouge. Te herkennen aan 7 spaak wielen ipv 6 spaken. De
motor werd nu een echte Ford motor met bijna geen wijzigingen. Kort hierna
werd door de landbouw crisis, de USA productie tot 1928 opgeschort
In Ierland werd de productie verlaagd.
Na 1922 spatschermen vanwege de vele ongelukken met dodelijke afloop vanwege het
achterover slaan van de tractor. |
© foto Henk de Troije ![]() © foto Pascal Kolk |
Fordson N |
|
Fordson N Bouwjaren: 1929 t/m
1937 Bijzonderheden:
In Ierland zijn er tot 1931 38600 stuks gebouwd. Het luchtfilter de zgn water
washer, kreeg een andere en grotere vorm en de lucht inlaat ging via de
stuurkolom. Vanaf 1932 in Engeland gebouwd en naam aan zijkant van
radiator. 1934 Facelift en rubber banden. |
© foto Henk de Troije |
Fordson N MKII Bouwjaren: 1937 t/m
1942 Bijzonderheden:
Modificatie van het luchtfilter, de zgn water washer maakte plaats voor
een olie filter waarbij de inlaat verplaatste naar de motorkant. Motor
werd geschikt gemaakt voor TVO brandstof. Omdat veel boeren benzine bleven
gebruiken ipv peterolie liepen de motoren nogal eens vast. Tot 1940
orange, tot 1942 groen. |
![]() © foto Pascal Kolk ![]() © foto Pascal Kolk |
Fordson N MKIII Bouwjaren: 1942 t/m
1945 Bijzonderheden:
In eerste instantie werd alleen de kleur veranderd vanwege de oorlog.
Later waren er wijzigingen om het gebruik van metaal en andere
grondstoffen te beperken. Ook werd er een andere vooras gebruikt die
lichter stuurde dan voorheen. In 1945 kwam een eind aan de langste
productie tijd van een tractor met wienig aanpassingen en 28 jaar Fordson
N in Dagenham |
|
Fordson N Row Crop Bouwjaren: 1936 t/m
1937 Bijzonderheden:
Door Fordson aangepaste N voor de Amerikaanse markt. Te herkennen aan de
hoge stuurstang. |
© foto Harrie Kuiper © foto Harrie Kuiper |
Fordson N Row Crop Bouwjaren: 1937 t/m
1945 Bijzonderheden: Verbeterde versie van de door Fordson aangepaste N voor de Amerikaanse markt. Te herkennen aan de lage stuurstang. Tijdens WO2 was de kleur groen. Voorwiel stel werd geleverd door French and Hecht. Dit werd later door dealers ook op de E27N gebouwd, maar is door Ford nooit af fabriek geleverd. |
© foto Harrie Kuiper |
Fordson Major |
|
Fordson Major E27N Bouwjaren:
1945 t/m 1952 Bijzonderheden: Bijnaam Blauwe reiger. Motor is de zelfde als van de N met een compleet nieuwe achterbrug zonder de worm en wormwiel aandrijving. De tractor werd in vele uitvoering geleverd en omgebouwd, waar bij na 1948 de ombouw naar diesel met Perkins P6 en L4 motoren veelvuldig voor kwam. |
|
Fordson New Major Bouwjaren:
1952 t/m 1958 Bijzonderheden:
Ook met benzine en petroleum motoren. |
|
Fordson Power Major Bouwjaren:
1958 t/m 1960 Bijzonderheden: |
![]() © foto Henk de Troije |
Fordson Farm Major Bouwjaren:
1959 t/m 1962 Bijzonderheden: Dit model werd uitsluitend in Australië geleverd door de Ford Motor Company of Australia. Het was een Power Major met een New Major MKI motor. |
|
Fordson Super Major Bouwjaren:
1960 t/m 1963 Bijzonderheden: |
![]() © foto Henk de Troije |
Fordson Super Major New Performance Bouwjaren:
1963 t/m 1964 Bijzonderheden: |
|
|
|
Fordson Dexta |
|
Fordson Dexta Bouwjaren:
1957 t/m 1960 Bijzonderheden:
Ook als smalspoor, Industrie model |
![]() |
Fordson Dexta 1960 Bouwjaren:
1960 t/m 1962 Bijzonderheden: Het model met de koplampen aan de zijkant is vanwege de verkeers regelementen een export uitvoering. |
|
Fordson Dexta 1960 Bouwjaren:
1960 t/m 1962 Bijzonderheden:
Dit model heeft de koplampen in de grill. Het lijkt dus een Engels
model, niet geschikt voor export. |
© foto Henk de Troije |
Fordson
Dexta 1960 Benzine Bouwjaren:
1960 t/m 1962 Bijzonderheden: Benzine modellen werden veel geëxporteerd naar b.v. Australië en Nieuw Zeeland maar ook net als deze tractor naar Denemarken. Het is niet bekend of dit model ook als New Performance gemaakt is. |
|
Fordson Dexta smalspoor Bouwjaren:
1960 t/m 1963 Bijzonderheden: Het is niet bekend of dit een conversie is van Ford of eenandere partij. |
© foto Henk de Troije |
Fordson Dexta New Performance Bouwjaren:
1963 t/m 1964 Bijzonderheden: |
© foto Henk de Troije |
Fordson
Dexta New Performance wijnbouw Bouwjaren:
1963 t/m 1964 Bijzonderheden: Deze Dexta NP is in Frankrijk omgebouwd tot extra smal model voor de wijnbouw en in Malras in gebruik geweest. Voor meer
foto's van deze trekker, kijk in ons album. |
![]() © foto Jos Vansant |
Fordson Super Dexta Bouwjaren:
1962 t/m 1963 Bijzonderheden:
Ook als smalspoor, Industrie en High clearance model. |
|
Fordson Super Dexta Smalspoor Bouwjaren:
1962 t/m 1963 Bijzonderheden: |
|
Fordson Super Dexta New Performence Bouwjaren:
1963 t/m 1964 Bijzonderheden: |
|
Fordson Super Dexta New Performence smalspoor Bouwjaren:
1963 t/m 1964 Bijzonderheden: Wie weet hoeveel smalspoor modellen er van de Dexta's zijn gemaakt? Meer foto's in het foto album. |
|
Fordson Dexta Special Bouwjaren:
1962 t/m 1964 Bijzonderheden: Het verhaal is onduidelijk, maar er zijn tussen 1962 en 1964 een aantal van deze modellen verschenen, zowel in Duitsland als Frankrijk |
|