Overzicht modellen Fordson

Terug naar index

Fordson F

Fordson F

Bouwjaren: 1917 t/m 1929
Aantal: 750.000
Vermogen: 20 Pk
Nieuwprijs:1917 $ 750
Vervanger van de:
Vervangen door de: N

Bijzonderheden: In 1916 verschenen de eerste proto types onder de X nummers. Kort daarop werd de tractor al geleverd aan de Ministry of Minutions (MOM) in de UK vanwege de 1e WO. Al deze tractoren, zo'n 5000 tot 6000, werden in Dearnborn gebouwd en verscheept. Dit zette de Fordson F direct goed en goedkoop op de markt. De vroege MOM tractoren zijn te herkennen aan: Geen Fordson op de radiateurkap (latere versies wel) Oliefilter aan de linker achterzijde van de motor. Latere versies aan de linker voorzijde. Een sierlijke messing schroefdop om de radiateurafdekplaat te sluiten. Geen opschrift op de tank. Door kleine aanpassingen kreeg de tractor zijn uiteidelijke vorm zoals wij de F kennen. Eerste serie had de ladder radiator tot 1919. In 1919 werd de productie opgestart in Cork Ierland. Eind 1920 werd de USA productie verplaatst naar Rouge. Te herkennen aan 7 spaak wielen ipv 6 spaken. De motor werd nu een echte Ford motor met bijna geen wijzigingen. Kort hierna werd door de landbouw crisis, de USA productie tot 1928 opgeschort  In Ierland werd de productie verlaagd. Na 1922 spatschermen vanwege de vele ongelukken met dodelijke afloop vanwege het achterover slaan van de tractor.
In 1923 kwam er een industrie uitvoering uit.
Er zijn 26000 stuks aan USSR geleverd
Werd ook in licentie in de USSR gebouwd.

Bron: 100 years of Fordson, Ford and New Holland tractors 1917-2017


© foto Henk de Troije

© foto Pascal Kolk

Fordson N

Fordson N

Bouwjaren: 1929 t/m 1937
Aantal:
Vermogen: 23 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de :F
Vervangen door de: N MKII

Bijzonderheden: In Ierland zijn er tot 1931 38600 stuks gebouwd. Het luchtfilter de zgn water washer, kreeg een andere en grotere vorm en de lucht inlaat ging via de stuurkolom. Vanaf 1932 in Engeland gebouwd en naam aan zijkant van radiator. 1934 Facelift en rubber banden. 
Tot 1934 grijs, tot 1937 blauw.
Ook hiervan werd een industrie uitvoering gemaakt.

Bron: 100 years of Fordson, Ford and New Holland tractors 1917-2017


© foto Henk de Troije

Fordson N MKII

Bouwjaren: 1937 t/m 1942
Aantal:
Vermogen: 23 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de :N MKI
Vervangen door de: N MKII

Bijzonderheden:  Modificatie van het luchtfilter, de zgn water washer maakte plaats voor een olie filter waarbij de inlaat verplaatste naar de motorkant. Motor werd geschikt gemaakt voor TVO brandstof. Omdat veel boeren benzine bleven gebruiken ipv peterolie liepen de motoren nogal eens vast. Tot 1940 orange, tot 1942 groen.

Bron: 100 years of Fordson, Ford and New Holland tractors 1917-2017


© foto Pascal Kolk

© foto Pascal Kolk

Fordson N MKIII

Bouwjaren: 1942 t/m 1945
Aantal:
Vermogen: 23 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de :N MKII
Vervangen door de: E27N

Bijzonderheden:  In eerste instantie werd alleen de kleur veranderd vanwege de oorlog. Later waren er wijzigingen om het gebruik van metaal en andere grondstoffen te beperken. Ook werd er een andere vooras gebruikt die lichter stuurde dan voorheen. In 1945 kwam een eind aan de langste productie tijd van een tractor met wienig aanpassingen en 28 jaar Fordson N in Dagenham

Bron: 100 years of Fordson, Ford and New Holland tractors 1917-2017

 

Fordson N Row Crop

Bouwjaren: 1936 t/m 1937
Aantal:
Vermogen: 23 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de :
Vervangen door de: N MKII

Bijzonderheden: Door Fordson aangepaste N voor de Amerikaanse markt. Te herkennen aan de hoge stuurstang.
Voorwiel stel werd geleverd door French and Hecht.


© foto Harrie Kuiper

© foto Harrie Kuiper

Fordson N Row Crop

Bouwjaren: 1937 t/m 1945
Aantal:
Vermogen: 23 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de : N MKI
Vervangen door de: E27N

Bijzonderheden: Verbeterde versie van de door Fordson aangepaste N voor de Amerikaanse markt. Te herkennen aan de lage stuurstang. Tijdens WO2 was de kleur groen. Voorwiel stel werd geleverd door French and Hecht. Dit werd later door dealers ook op de E27N gebouwd, maar is door Ford nooit af fabriek geleverd.


© foto Harrie Kuiper

Fordson Major

Fordson Major E27N

Bouwjaren: 1945 t/m 1952
Aantal: 236.000
Vermogen: 28 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: N
Vervangen door de: New Major

Bijzonderheden: Bijnaam Blauwe reiger. Motor is de zelfde als van de N met een compleet nieuwe achterbrug zonder de worm en wormwiel aandrijving. De tractor werd in vele uitvoering geleverd en omgebouwd, waar bij na 1948 de ombouw naar diesel met Perkins P6 en L4 motoren veelvuldig voor kwam.


© foto Henk de Troije

© foto Pascal Kolk

Fordson New Major

Bouwjaren: 1952 t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 38 Pk
Nieuwprijs: 496 EP
Vervanger van de: Major E27N
Vervangen door de: Power Major

Bijzonderheden: Ook met benzine en petroleum motoren.
Na maart 1957 met Mark II motor


© foto Henk de Troije

Fordson Power Major

Bouwjaren: 1958 t/m 1960
Aantal:
Vermogen: 52 Pk
Nieuwprijs: 649 EP
Vervanger van de: New Major
Vervangen door de: Super Major

Bijzonderheden:


© foto Henk de Troije

Fordson Farm Major

Bouwjaren: 1959 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 42 Pk
Nieuwprijs: 1050 Australian Dollars
Vervanger van de: New Major
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Dit model werd uitsluitend in Australië geleverd door de Ford Motor Company of Australia. Het was een Power Major met een New Major MKI motor.


Bron en voor meer info: www.Fordsontractorpages.nl

Fordson Super Major

Bouwjaren: 1960 t/m 1963
Aantal:
Vermogen: 52 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Power Major
Vervangen door de: Super Major New Performance

Bijzonderheden:


© foto Henk de Troije

Fordson Super Major New Performance

Bouwjaren: 1963 t/m 1964
Aantal:
Vermogen: 54 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Super Major
Vervangen door de: Major 4000 en Super Major 5000

Bijzonderheden:


© foto Frans Bovendorp

 

Fordson Dexta

Fordson Dexta

Bouwjaren: 1957 t/m 1960
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Dexta 1960

Bijzonderheden: Ook als smalspoor, Industrie model
Na 1960 gewijzigde versnellingsbak.
Doordraaiende aftakas en differentieel slot als optie.

Fordson Dexta 1960

Bouwjaren: 1960 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Dexta New Performance

Bijzonderheden: Het model met de koplampen aan de zijkant is vanwege de verkeers regelementen een export uitvoering.

Fordson Dexta 1960

Bouwjaren: 1960 t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Dexta New Performance

Bijzonderheden: Dit model heeft de koplampen in de grill. Het lijkt dus een Engels model, niet geschikt voor export.
Wie het weet mag het mailen.


© foto Henk de Troije

Fordson Dexta 1960 Benzine

Bouwjaren: 1960 t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Benzine modellen werden veel geëxporteerd naar b.v. Australië en Nieuw Zeeland maar ook net als deze tractor naar Denemarken. Het is niet bekend of dit model ook als New Performance gemaakt is.

Fordson Dexta smalspoor

Bouwjaren: 1960 t/m 1963
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Dexta 1960

Bijzonderheden: Het is niet bekend of dit een conversie is van Ford of eenandere partij.


© foto Henk de Troije

Fordson Dexta New Performance

Bouwjaren: 1963 t/m 1964
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Dexta 2000

Bijzonderheden:

 
© foto Henk de Troije

Fordson Dexta New Performance wijnbouw

Bouwjaren: 1963 t/m 1964
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Deze Dexta NP is in Frankrijk omgebouwd tot extra smal model voor de wijnbouw en in Malras in gebruik geweest.

Voor meer foto's van deze trekker, kijk in ons album.


 © foto Jos Vansant

Fordson Super Dexta

Bouwjaren: 1962 t/m 1963
Aantal:
Vermogen: 40 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Super Dexta New Performance

Bijzonderheden: Ook als smalspoor, Industrie en High clearance model.
Nu met Simms lijnpomp.


© foto Henk de Troije

Fordson Super Dexta Smalspoor

Bouwjaren: 1962 t/m 1963
Aantal:
Vermogen: 40 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Super Dexta New Performance

Bijzonderheden:


© foto Henk de Troije

Fordson Super Dexta New Performence

Bouwjaren: 1963 t/m 1964
Aantal:
Vermogen: 44.5 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:Super Dexta
Vervangen door de: Super Dexta 3000

Bijzonderheden:


© foto Henk de Troije

Fordson Super Dexta New Performence smalspoor

Bouwjaren: 1963 t/m 1964
Aantal:
Vermogen: 44.5 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:Super Dexta
Vervangen door de: Super Dexta 3000

Bijzonderheden: Wie weet hoeveel smalspoor modellen er van de Dexta's zijn gemaakt? Meer foto's in het foto album.


© foto Koen vande Plaetse

Fordson Dexta Special

Bouwjaren: 1962 t/m 1964
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Het verhaal is onduidelijk, maar er zijn tussen 1962 en 1964 een aantal van deze modellen verschenen, zowel in Duitsland als Frankrijk


Bron en voor meer info: www.Fordsontractorpages.nl

Terug naar index