Overzicht
modellen van
Ford USA

|
Terug naar index
|
9N
Bouwjaren: 1939
t/m 1947
Aantal: 296.131 (incl 9NAN en 2N)
Vermogen: 23 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8N
Bijzonderheden:
Bekend onder de naam Ford Ferguson. Deze tractor is het gevolg van de
handshake agrement tussen Henry Ford en Harry Ferguson. Ford produceerde
de tractor en mocht gebruik maken van het patent van Ferguson op zijn 3
punts hef met gewichtsoverdracht en Ferguson verkocht de tractor.
Onduidelijke afspraken leide tot een breuk en zelfs een rechtzaak tussen
de twee heren. De motorkap was bij de eerst 750 stuks van aluminium
omdat de zware staal persen nog niet klaar waren bij de start van de
productie. Daarna van staal.
Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917
- 2017
|

©
foto Henk de Troije
|
9NAN
Bouwjaren: 1941
t/m 1947
Aantal: ong. 10000
Vermogen: Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8N
Bijzonderheden:
Peterolie versie van de 9N die gedurende de 2e WO werden
geleverd aan de UK.
Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917
- 2017
|
|
9N P3 / Funk /
Ford
Bouwjaren: 1941
t/m 1947
Aantal: ong.
Vermogen: Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8N
Bijzonderheden:
Uitgerust met een Perkins P3 dieselmotor. Dit model werd ook gebruikt
met een Funk 6 cilinder van 50 Pk en een Ford V8 motor van 100 Pk.
Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917
- 2017
|
©
foto Harrie Kuiper
©
foto Harrie Kuiper
©
foto Harrie Kuiper
|
2N
Bouwjaren: 1942
t/m 1947
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8N
Bijzonderheden: Uitgeklede versie van de 9N vanwege de oorlog schaarste. In eerste instantie
geleverd zonder elektrische installatie en met ijzeren wielen. Later
met elektrische installatie en rubber banden. Hierdoor was er nagenoeg geen verschil
meer in beide typen.
Bouwnummers beginnen dan ook gewoon met 9N.
|

© foto Harrie Kuiper |
2NAN
Bouwjaren: 1942
t/m 1947
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8NAN
Bijzonderheden:Met
verdamper uitgerust om op peterolie te draaien.
Uitgeklede versie van de 9N vanwege de oorlog schaarste. In eerste instantie
geleverd zonder elektrische installatie en met ijzeren wielen. Later
met elektrische installatie en rubber banden. Hierdoor was er nagenoeg geen verschil
meer in beide typen.
Bouwnummers beginnen dan ook gewoon met 9N.
|
|
8N
Bouwjaren: 1947
t/m 1952
Aantal: 400.000 incl 8NAN
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 9N
Vervangen door de: NAA
Bijzonderheden:
In basis dezelfde als de 9N maar vanwege de breuk met Ferguson kon
geen gebruik meer worden gemaakt van de patenten en moest Ford zijn
eigen ontwerp voor de 3 punts hef toepassen.
|
 |
8NAN
Bouwjaren: 1947
t/m 1952
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 9NAN
Vervangen door de: NAA
Bijzonderheden:
Dit model werd uitgerust met een verdamper voor peterolie. Na 1950 met
verbeterde verdamper.
|
 |
8N Perkins P3 /
Funk / Ford
Bouwjaren: 1947
t/m 1952
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: NAA
Bijzonderheden:
Uitgerust met een Perkins P3 dieselmotor. Dit model werd ook gebruikt
met een Funk 6 cilinder van 50 Pk en een Ford V8 motor van 100 Pk.
|

© foto Harrie Kuiper |
NAA
Bouwjaren: 1952
t/m 1955
Aantal:
Vermogen:30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 8N
Vervangen door de: Powermaster
Bijzonderheden:
Was bekend onder de Golden Jubilee bijnaam vanwege het 50 jarig
bestaan van Ford tractoren, met Red Tiger motor. In 1953 stonden de
jaartallen in het motorkap embleem en vanaf 1954 12 sterren. Als optie
was er een doordraaiende aftakas.
Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917
- 2017
|

©
foto Henk de Troije
|
NAB
Bouwjaren: 1952
t/m 1955
Aantal:
Vermogen:30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 8NAN
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
Peterolie uitvoering van de NAA.
Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917
- 2017
|
|
501 Workmaster
Bouwjaren: 1959
t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 2000
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
550
Bouwjaren:
t/m
Aantal:
Vermogen: Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
|
|
600
Bouwjaren:
t/m
Aantal:
Vermogen: Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
|
|
601 Workmaster
Bouwjaren: 1958
t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 2000
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling. Het is niet bekend of
de 4wd versie een conversie is of door Ford werd geleverd.
Foto's Wikipedia
|
 
|
620
Bouwjaren: 1955
t/m 1958
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: NAA
Vervangen door de: Workmaster 621
Bijzonderheden:
4 versnellingen. Red Tiger motor.
|
|
621 Workmaster
Bouwjaren: 1958
t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 620
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
640
Bouwjaren: 1955
t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: NAA
Vervangen door de: Workmaster 641
Bijzonderheden:
4 versnellingen. Red Tiger motor.
|
|
641 Workmaster
Bouwjaren: 1958
t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 620
Vervangen door de: Powermaster 2000
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|

©
foto Pascal Kolk
|
650 Workmaster
Bouwjaren: 1955
t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: NAA
Vervangen door de:Workmaster 651
Bijzonderheden:
5 versnellingen. Red Tiger motor.
|

©
foto Henk de Troije
|
651 Workmaster
Bouwjaren: 1958
t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 650
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
660 Workmaster
Bouwjaren: 1955
t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: NAA
Vervangen door de: Workmaster 661
Bijzonderheden:
5 versnellingen. Red Tiger motor.
|
|
661 Workmaster
Bouwjaren: 1958
t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 660
Vervangen door de: Powermaster 2000
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
681D Workmaster
Bouwjaren: 1959
t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 43 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
Diesel versie met selecto speed optie
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
691D Workmaster
Bouwjaren: 1959
t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 2000
Bijzonderheden:
Diesel versie met selecto speed optie.
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
740
Bouwjaren: 1955
t/m
Aantal:
Vermogen: 30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
Red Tiger motor. Row crop versie van de 640.
|

©
foto Henk de Troije
|
820
Bouwjaren: 1955
t/m 1958
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 821
Bijzonderheden:
|
|
821 Powermaster
Bouwjaren: 1959
t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 44 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 820
Vervangen door de: Powermaster 4000
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
841 Powermaster
Bouwjaren: 1959
t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 4000
Bijzonderheden:
Diesel versie van de Powermaster. Ook geleverd met Elenco 4wd
systeem.
Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917
- 2017
|
|
850
Bouwjaren: 1955
t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 40 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 851
Bijzonderheden:
|
|
851 Powermaster
Bouwjaren: 1959
t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 44 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 850
Vervangen door de: Powermaster 4000
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
860
Bouwjaren: 1955
t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 40 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 861
Bijzonderheden:
|
|
861 Powermaster
Bouwjaren: 1959
t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 44 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:860
Vervangen door de: Powermaster 4000
Bijzonderheden:
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
|
|
871 Powermaster
Bouwjaren:
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
Zowel in goude kleur als normale Ford kleuren.
|

|
901
Bouwjaren:
t/m
Aantal:
Vermogen: Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
|
|
950
Bouwjaren: 1951
t/m
Aantal:
Vermogen: 40 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
Rowcrop versie van de 850
|

©
foto Heereluurt Heeres
|
960
Bouwjaren: 1955
t/m
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
Ook met LPG optie. Rowcrop versie van de 850
|
|
961 Diesel
Bouwjaren:
Aantal:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:860
Vervangen door de: Powermaster 4000
Bijzonderheden:
Diesel versie van de 960
|
|
2000 Diesel
Bouwjaren: 1962
t/m 1964
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 2000
Bijzonderheden:
Super Dexta geleverd in Amerika. Ook in de Golden Jubilee kleuren.
|

©
foto Pascal Kolk

©
foto Pascal Kolk
|
4000 Diesel
Bouwjaren: 1962
t/m 1963
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
|
|
5000 Diesel
Bouwjaren: 1962
t/m 1963
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Diesel 5000 NP
Bijzonderheden:
Super Major geleverd in Amerika.
|
|
500 Diesel NP
Bouwjaren: 1963
t/m 1964
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Diesel 5000
Vervangen door de: 5000
Bijzonderheden:
Super Major NP geleverd in Amerika.
|
 ©
foto Harrie Kuiper
|
5000 6X
Bouwjaren: 1965
t/m 1968
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
5000 6X geproduceerd naar Amerikaanse maatstaven zoals met
andere spatborden en 2V vooras en geleverd in Amerika.
|
|
5000 6Y
Bouwjaren: 1968
t/m 1975
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:
Bijzonderheden:
5000 6Y geproduceerd naar Amerikaanse maatstaven zoals met
andere spatborden en 2V vooras en geleverd in Amerika.
|
|
6000
Bouwjaren: 1961
t/m 1964
Aantal: 400.000
Vermogen: 66 Pk (diesel)
Nieuwprijs:
Vervanger van de: geen
Vervangen door de: 6000 Commander
Bijzonderheden:
Eerste modellen in de rode kleur en later in het blauw. Motor: De benzine en LPG variant had een 3654 cc. 6 cilinder motor van
67 Pk.
De dieselvariant had dezelfde motor opgeboord tot een inhoud van 3966
cc.
Transmissie: Volledig onder belasting schakelbare Select-O-Speed transmissie
met 10 versnellingen vooruit en 2 achteruit. Vanaf 1962 in blauw grijze
kleur stelling. Met verschillende voorassen te leveren.
|
  |
6000 Commander
Bouwjaren: 1964
t/m 1967
Aantal:
Vermogen: 67 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6000
Vervangen door de: 8000 (vanaf 1968)
Bijzonderheden:
Motor: Benzine en LPG varianten: 3,7L. met 67 Pk
Dieselvariant: 4,0L.
De vooras kan op verschillende manieren zijn bevestigd. Zoals hier op
de foto en recht onder de neus zonder triangel. Ook een rowcrop voorwiel
was mogelijk.
|
|
Terug naar index
|