Overzicht modellen van Ford USA

Terug naar index

9N

Bouwjaren: 1939 t/m 1947
Aantal: 296.131 (incl 9NAN en 2N)
Vermogen: 23 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8N

Bijzonderheden: Bekend onder de naam Ford Ferguson. Deze tractor is het gevolg van de handshake agrement tussen Henry Ford en Harry Ferguson. Ford produceerde de tractor en mocht gebruik maken van het patent van Ferguson op zijn 3 punts hef met gewichtsoverdracht en Ferguson verkocht de tractor. Onduidelijke afspraken leide tot een breuk en zelfs een rechtzaak tussen de twee heren.
De motorkap was bij de eerst 750 stuks van aluminium omdat de zware staal persen nog niet klaar waren bij de start van de productie. Daarna van staal.

Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917 - 2017

 
© foto Henk de Troije

9NAN

Bouwjaren: 1941 t/m 1947
Aantal: ong. 10000
Vermogen:  Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8N

Bijzonderheden: Peterolie versie van de 9N die gedurende de 2e WO werden geleverd aan de UK.

Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917 - 2017

 

9N P3 / Funk / Ford

Bouwjaren: 1941 t/m 1947
Aantal: ong.
Vermogen:  Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8N

Bijzonderheden: Uitgerust met een Perkins P3 dieselmotor. Dit model werd ook gebruikt met een Funk 6 cilinder van 50 Pk en een Ford V8 motor van 100 Pk.

Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917 - 2017

© foto Harrie Kuiper
© foto Harrie Kuiper © foto Harrie Kuiper

2N

Bouwjaren: 1942 t/m 1947
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8N

Bijzonderheden:  Uitgeklede versie van de 9N vanwege de oorlog schaarste. In eerste instantie geleverd zonder elektrische installatie en met ijzeren wielen. Later met elektrische installatie en rubber banden. Hierdoor was er nagenoeg geen verschil meer in beide typen.
Bouwnummers beginnen dan ook gewoon met 9N.



© foto Harrie Kuiper

2NAN

Bouwjaren: 1942 t/m 1947
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8NAN

Bijzonderheden:Met verdamper uitgerust om op peterolie te draaien. Uitgeklede versie van de 9N vanwege de oorlog schaarste. In eerste instantie geleverd zonder elektrische installatie en met ijzeren wielen. Later met elektrische installatie en rubber banden. Hierdoor was er nagenoeg geen verschil meer in beide typen.
Bouwnummers beginnen dan ook gewoon met 9N.

 

8N

Bouwjaren: 1947 t/m 1952
Aantal: 400.000 incl 8NAN
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 9N
Vervangen door de: NAA

Bijzonderheden: In basis dezelfde als de 9N maar vanwege de breuk met Ferguson kon geen gebruik meer worden gemaakt van de patenten en moest Ford zijn eigen ontwerp voor de 3 punts hef toepassen.

8NAN

Bouwjaren: 1947 t/m 1952
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 9NAN
Vervangen door de: NAA

Bijzonderheden: Dit model werd uitgerust met een verdamper voor peterolie. Na 1950 met verbeterde verdamper.

8N Perkins P3 / Funk / Ford

Bouwjaren: 1947 t/m 1952
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: NAA

Bijzonderheden: Uitgerust met een Perkins P3 dieselmotor. Dit model werd ook gebruikt met een Funk 6 cilinder van 50 Pk en een Ford V8 motor van 100 Pk.


© foto Harrie Kuiper

NAA

Bouwjaren: 1952 t/m 1955
Aantal:
Vermogen:30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 8N
Vervangen door de: Powermaster

Bijzonderheden: Was bekend onder de Golden Jubilee bijnaam vanwege het 50 jarig bestaan van Ford tractoren, met Red Tiger motor. In 1953 stonden de jaartallen in het motorkap embleem en vanaf 1954 12 sterren. Als optie was er een doordraaiende aftakas.

Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917 - 2017


© foto Henk de Troije

NAB

Bouwjaren: 1952 t/m 1955
Aantal:
Vermogen:30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 8NAN
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Peterolie uitvoering van de NAA.

Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917 - 2017

501 Workmaster

Bouwjaren: 1959 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 2000

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

550

Bouwjaren:  t/m
Aantal:
Vermogen:  Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden:

 

600

Bouwjaren:  t/m
Aantal:
Vermogen:  Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden:

 

601 Workmaster

Bouwjaren: 1958 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 2000

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.
Het is niet bekend of de 4wd versie een conversie is of door Ford werd geleverd.

Foto's Wikipedia

620

Bouwjaren: 1955 t/m 1958
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: NAA
Vervangen door de: Workmaster 621

Bijzonderheden: 4 versnellingen. Red Tiger motor.

 

621 Workmaster

Bouwjaren: 1958 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 620
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

640

Bouwjaren: 1955 t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: NAA
Vervangen door de: Workmaster 641

Bijzonderheden: 4 versnellingen. Red Tiger motor.

 

641 Workmaster

Bouwjaren: 1958 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 32 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 620
Vervangen door de: Powermaster 2000

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.


© foto Pascal Kolk

650 Workmaster

Bouwjaren: 1955 t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: NAA
Vervangen door de:Workmaster 651

Bijzonderheden: 5 versnellingen. Red Tiger motor.


© foto Henk de Troije

651 Workmaster

Bouwjaren: 1958 t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 650
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

660 Workmaster

Bouwjaren: 1955 t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: NAA
Vervangen door de: Workmaster 661

Bijzonderheden: 5 versnellingen. Red Tiger motor.

 

661 Workmaster

Bouwjaren: 1958 t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 660
Vervangen door de: Powermaster 2000

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

681D Workmaster

Bouwjaren: 1959 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 43 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Diesel versie met selecto speed optie
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

691D Workmaster

Bouwjaren: 1959 t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 2000

Bijzonderheden: Diesel versie met selecto speed optie.
Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

740

Bouwjaren: 1955 t/m
Aantal:
Vermogen: 30 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Red Tiger motor. Row crop versie van de 640.


© foto Henk de Troije

820

Bouwjaren: 1955 t/m 1958
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 821

Bijzonderheden:

 

821 Powermaster

Bouwjaren: 1959 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 44 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 820
Vervangen door de: Powermaster 4000

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

841 Powermaster

Bouwjaren: 1959 t/m 1962
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 4000

Bijzonderheden: Diesel versie van de Powermaster.
Ook geleverd met Elenco 4wd systeem.

Bron: Fordson, Ford and New Holland tractors 1917 - 2017

 

850

Bouwjaren: 1955 t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 40 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 851

Bijzonderheden:

 

851 Powermaster

Bouwjaren: 1959 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 44 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 850
Vervangen door de: Powermaster 4000

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

860

Bouwjaren: 1955 t/m 1958
Aantal:
Vermogen: 40 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Powermaster 861

Bijzonderheden:

 

861 Powermaster

Bouwjaren: 1959 t/m 1962
Aantal:
Vermogen: 44 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:860
Vervangen door de: Powermaster 4000

Bijzonderheden: Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling.

 

871 Powermaster

Bouwjaren:
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Zowel in goude kleur als normale Ford kleuren.

901

Bouwjaren:  t/m
Aantal:
Vermogen:  Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden:

 

950

Bouwjaren: 1951 t/m
Aantal:
Vermogen: 40 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Rowcrop versie van de 850


© foto Heereluurt Heeres

960

Bouwjaren: 1955 t/m
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Ook met LPG optie. Rowcrop versie van de 850

 

961 Diesel

Bouwjaren:
Aantal:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:860
Vervangen door de: Powermaster 4000

Bijzonderheden: Diesel versie van de 960

 

2000 Diesel

Bouwjaren: 1962 t/m 1964
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 2000

Bijzonderheden: Super Dexta geleverd in Amerika. Ook in de Golden Jubilee kleuren.


© foto Pascal Kolk

© foto Pascal Kolk

4000 Diesel

Bouwjaren: 1962 t/m 1963
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden:

 

5000 Diesel

Bouwjaren: 1962 t/m 1963
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: Diesel 5000 NP

Bijzonderheden: Super Major geleverd in Amerika.

 

500 Diesel NP

Bouwjaren: 1963 t/m 1964
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Diesel 5000
Vervangen door de: 5000

Bijzonderheden: Super Major NP geleverd in Amerika.


© foto Harrie Kuiper

5000 6X

Bouwjaren: 1965 t/m 1968
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: 5000 6X geproduceerd naar Amerikaanse maatstaven zoals met andere spatborden en 2V vooras en geleverd in Amerika.

 

5000 6Y

Bouwjaren: 1968 t/m 1975
Aantal:
Vermogen:
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: 5000 6Y geproduceerd naar Amerikaanse maatstaven zoals met andere spatborden en 2V vooras en geleverd in Amerika.

 

6000

Bouwjaren: 1961 t/m 1964
Aantal: 400.000
Vermogen: 66 Pk (diesel)
Nieuwprijs:
Vervanger van de: geen
Vervangen door de: 6000 Commander

Bijzonderheden: Eerste modellen in de rode kleur en later in het blauw.
Motor: De benzine en LPG variant had een 3654 cc. 6 cilinder motor van 67 Pk.
De dieselvariant had dezelfde motor opgeboord tot een inhoud van 3966 cc.
Transmissie: Volledig onder belasting schakelbare Select-O-Speed transmissie met 10 versnellingen vooruit en 2 achteruit. Vanaf 1962 in blauw grijze kleur stelling. Met verschillende voorassen te leveren.

6000 Commander

Bouwjaren: 1964 t/m 1967
Aantal:
Vermogen: 67 Pk
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6000
Vervangen door de: 8000 (vanaf 1968)

Bijzonderheden: Motor: Benzine en LPG varianten: 3,7L. met 67 Pk
Dieselvariant: 4,0L.
De vooras kan op verschillende manieren zijn bevestigd. Zoals hier op de foto en recht onder de neus zonder triangel. Ook een rowcrop voorwiel was mogelijk.

 

Terug naar index